Nowe kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle sieją postach wśród kierowców

Od początku roku w polskich miastach przybyło 11 systemów Red Light

W skrócie
  • 11 nowych kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle pojawiło się na polskich drogach
  • Łącznie jest ich już 41
  • System CANARD systematycznie się rozwija

Na polskich drogach od początku 2024 roku zainstalowano 11 nowych kamer monitorujących przejeżdżanie na czerwonym świetle w różnych miastach. Łącznie rejestrują już one 41 skrzyżowań w całej Polsce.

Przejeżdżanie na czerwonym świetle to jedno z najczęstszych wykroczeń drogowych, które stanowi poważne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Statystyki pokazują, że wiele wypadków, w tym także tych śmiertelnych, jest wynikiem ignorowania sygnalizacji świetlnej. Nowe kamery mają pomóc w skuteczniejszym egzekwowaniu przepisów i zniechęceniu kierowców do łamania prawa. Mandat za to wykroczenie to 500 złotych oraz 15 punktów karnych. Warto jest zatem być szczególnie ostrożnym w dużych miastach, gdzie system Red Light już funkcjonuje.

Kamery zostały zainstalowane w miastach takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok i Katowice. Każda z tych lokalizacji została wybrana na podstawie analizy miejsc o wysokim ryzyku wypadków spowodowanych przejeżdżaniem na czerwonym świetle.

Najważniejsze informacje:

  1. Od początku 2024 roku zamontowano 11 nowych kamer Red Light, które rejestrują przejazd na czerwonym świetle.
  2. Łącznie takich urządzeń jest aktualnie 41.
  3. Za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 500 złotych oraz 15 punktów karnych.

Przeczytaj koniecznie:

Prawo jazdy stracisz za przekroczenie prędkości także poza terenem zabudowanym – Minister Infrastruktury zapowiada rozpoczęcie prac legislacyjnych

Od początku roku zainstalowano 11 nowych kamer co oznacza, że łącznie liczba skrzyżowań objętych monitoringiem Red Light zwiększyła się do 41 lokalizacji w Polsce. Kamery działają w sposób całkowicie zautomatyzowany i są wyposażone w nowoczesną technologię, która umożliwia dokładne rejestrowanie każdego przypadku przejechania na czerwonym świetle. System identyfikuje numery rejestracyjne pojazdów, a następnie przesyła informacje do odpowiednich organów, które na tej podstawie wystawiają mandaty. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już w wielu krajach. W Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji kamery na skrzyżowaniach stały się standardem i przyczyniły się do zmniejszenia liczby wypadków. Polska, podążając za tymi przykładami, również liczy na pozytywne efekty wprowadzenia nowych technologii.

Lista nowych lokalizacji, gdzie zamontowany został system Red Light:

  • Poznań – Rondo Kaponiera w Poznaniu
  • Wieluń – skrzyżowanie ul. Piłsudskiego/Krakowskie Przedmieście/Częstochowska
  • Łódź – skrzyżowanie al. Gen. Wł. Sikorskiego, al. Włókniarzy i ul. Zgierskiej
  • Łódź – skrzyżowanie ul. A. Puszkina/Rokicińska (Rondo Inwalidów)
  • Łódź – skrzyżowanie Al. Jana Pawła II i ul. Obywatelskiej
  • Świdnica – skrzyżowanie ul. Esperantystów i ul. Stęczyńskiego
  • Zabrze – skrzyżowanie ulicy Bytomskiej z ul. P. Stelmacha i ul. Prof. Z. Religii
  • Kraków – skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Nowohucką
  • Kraków – skrzyżowanie ul. Brożka, Tischnera, Wadowicka, Zakopiańska Szczecin – skrzyżowanie ulic 26 kwietnia, Gen. St. Taczaka, H. Derdowskiego Olsztyn – skrzyżowanie ul. Tuwima i ul. Synów Pułku
  • Szczecin – skrzyżowanie ulic 26 kwietnia, Gen. St. Taczaka, H. Derdowskiego
  • Olsztyn – skrzyżowanie ul. Tuwima i ul. Synów Pułku

Warto dodać, że urządzenia Red Light nie są zsynchronizowane z systemem zarządzania ruchem na danym skrzyżowaniu, a czujniki optyczne samodzielnie wykrywają wyświetlany obecnie sygnał na sygnalizatorze. Kamery zaczynają rejestrować wszystkie przejazdy, do których doszło po upływie 2 sekund od zapalenia się czerwonego światła. Za takie wykroczenie ustawodawca przewiduje mandat w wysokości 500 złotych oraz 15 punktów karnych.

W poprzednim roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył modernizację systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD, który związany był przede wszystkim z wymianą 245 fotoradarów starego typu, ale także z montażem 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach, 24 systemów nadzorujących skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe oraz zakup 33 mobilnych urządzeń rejestrujących.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button